lördag 18 augusti 2012

Blocka eller inte blocka?

Nu är jag inte blockad längre!

Vår hemsida www.elevlyftet.se har visserligen inget innehåll än, men nu kan man komma åt den från skolan så att det kan bli något av den. Min tanke är att det i mångt och mycket är ett elevstyrt och -stött arbete som ska pågå där, och även om vi är en 1:11-skola så att det mesta datorjobb sker från annan plats, BÖR man komma åt sidan från skolan. Och det gör man nu.

Det gick (jämförelsevis) riktigt fort för staden att åtgärda. Först hörde jag ingenting, sen ingenting, och sen hade det hänt. Vet inte om det bara är en händelse att jag twittrade ut frågan till @webbstjarnan en halvtimme innan genombrottet skedde, och att de lovade hjälpa till snarast? De hann inte kontakta Stockholms stad, det vet jag - men kanske att nån i staden läste twitter och tyckte det hela var genant? Eller så var det bara ett fullständigt sammanträffande i tid.

Det viktiga är att vi nu inte är blockade. Men som min dotter sa när jag refererade historien för henne: "Vadå, lever vi i Kina eller?" Det FINNS en diskussion kring blockandet av olämpliga siter som jag tycker saknas i min förvaltning. Att gravt antisemitiska sidor är blockade är begripligt på många sätt - men det gör det desto märkligare att inte gravt islamofobiska är det? Att eleverna inte ska komma åt olämpligt material riskerar att skapa en fullständigt illusorisk trygghet i tanken att "är det inte blockat (av någon annan) så är det OK." Och jag som lärare behöver definitivt kunna komma åt gravt olämpliga sidor för att diskutera dem med mina elever - eftersom jag vet att de kommer åt sidorna från sin hemdator i alla fall. Förut kunde jag komma förbi blockningen, men det kan jag inte nu. Inte utan att tala med helpdesk varje gång (tydligen). Och det är inte ett särskilt vettigt sätt att jobba, tror jag. Om man ska använda administrativ tid på ett vettigt sätt i alla fall.

Nåja. Vi är inte blockade. Det är steg ett. Då går vi vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar