fredag 17 augusti 2012

Du har verktygen!

I onsdags var jag inbjuden att hålla ett "inspirationsseminarium" om hur man kan arbeta med the flipped classroom på ett granngymnasium. Hedrande förstås, och attans uppfordrande. Jag vet ju själv hur det är med av skolledningen indragna "inspiratörer" som man inte ger ett vitten för och vars idéer man har svårt att se relevansen av. Samtidigt lutar jag mig tryggt mot att jag själv fått så mycket tillbaka av att arbeta med the flipped classroom att det inte är möjligt att inte åtminstone någon annan skulle kunna bli inspirerad av att höra om hur man kan göra det. Och när jag väl var där så fanns det i alla fall ett par stycken som verkligen högg: nu ska det ske.

I lärargruppen fanns en kollega sedan tidigare, på annan skola. Han är, eftersom han också har den funktionen inskriven i sin tjänst, mycket mer lojal mot stadens PC-satsning (utan att på något sätt försvara den usla upphandlingen och den helt bisarra fortsatta inköpssituationen) än jag. Han är dessutom en klok, engagerad, skicklig och rolig lärare. Och mötet med honom påminde mig om att visserligen var det att jag fick en iPad som gjorde att jag flippade min undervisning, men det betyder inte att man måste ha en iPad för att vare sig komma på det eller göra det.Verkligen inte. Möjligheterna finns i stor utsträckning i den utrustning som staden tillhandahåller - den är bara inte särskilt lätt tillgänglig eller begriplig. Jag inser att jag i hyfsad stor utsträckning kan säga när jag är ute och berättar om flippning inte bara att "så här kan du göra" utan också "du har många verktyg". Men jag måste bli bättre på de där ointuitiva, de vi fått oss tilldelade.

Jag är egentligen rätt ointresserad av programvaror. Hårdvaror också förresten. Jag vill bara att det ska funka, enkelt. Jag tror att det gäller de flesta. För att hjälpa mina kollegor som inte får samma födelsedagspresenter som jag att hitta i stadens snåriga datorvärld måste jag hitta en programnördskompis. Jag tror att jag vet vem jag ska haka på - och jag tror att vi ska stå i skogen på friluftsdag i dag och ha en station tillsammans.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar