Det är en märklig men tydlig paradox i mitt lärarliv att allt är nytt men inget förändrat. Samtidigt som det mesta är förändrat men inget är nytt. Beroende på vad man tänker på i första och andra ledet: mitt pedagogiska arbete och ansvar, inget nytt eller förändrat, mina verktyg och möjligheter och metoder - allt nytt och förändrat. I dag känns det särskilt tydligt.
Vaknade till Erik Fichtelius debattartikel om skolan och digitaliseringen
och studsade till av förtjusning. Äntligen! Äntligen kommer alla åt
UR:s program. Och äntligen en helsida på DN debatt som med fokus och
esprit hävdar skolans digitala efterblivenhet i allmänhet. Inte alla
skolor. Men många. Bland annat min.
Som jag har LÄNGTAT
efter att få möjlighet att ge elever möjligheter se hela eller delar av
program som UR gjort - det finns bra många som är mer än sevärda. Förra
läsåret, efter att vi sett på delar av ett program om språk, kom en elev
fram och frågade hur hon kunde få se resten av programmet, och gärna
resten av serien, för det var ju så himla spännande det här med språk
och programmet verkade så bra och hon ville jättegärna... Hur trist på
en skala var det inte att behöva säga, nej tyvärr - vi kan bara se
programmen via lösenord som är kopplade till mig som lärare. Hur riktigt
och rätt är det inte att jag från och med i dag kan just tipsa henne om
att hon kan fortsätta botanisera på egen hand i ett rikt programutbud!
Som
jag har LÄNGTAT efter att kunna ge elever som hemuppgift att se hela
eller delar av program som UR gjort. Jag vill ju kunna jobba med att
DISKUTERA, ANALYSERA, VÄRDERA och gemensamt REFLEKTERA över det vi sett -
något som det varit svårt att få tid för när eleverna först måste se
programmet (den "lätta biten") tillsammans i klassrummet. Diskussionen
har ofta fått bli enskild reflektion som läxa - och så har eleven
lämnats att lösa den "svåra biten" på egen hand. Hur riktigt och rätt är
det inte att jag kan flippa tidsanvändandet från och med nu, så att
eleven tittar på egen hand och processar tillsammans med mig och andra!
Som jag har LÄNGTAT efter att kunna ge elever individuella eller
gruppvis riktade UR-program att jobba med. Det egna intresset, det
individuella behovet, möjligheten till fördjupning i grupp... plötsligt
är det inte bara text utan också UR-program som kan riktas och användas
på ett mycket mer ändamålsenligt sätt!
Och för att kunna allt detta behövs två saker: att UR:s material
ligger fritt och att mina elever har tillgång till dator och
uppkoppling. Det ena har UR nu stått för. Det andra har 95% av mina
elever fixat på egen hand (eller snarare deras föräldrar). 95% räcker
inte. ALLA elever måste ha tillgång till en dator, på samma sätt som
före datorns tid jag som lärare krävde att ALLA elever hade tillgång
till böcker (det gör jag nu med förresten. Självklart! Böcker! Och pennor och papper och bilder. Men ingen har nånsin sagt att
det är ett för högt ställt eller tveksamt mål). Och sedan måste jag som
lärare göra precis med de digitala redskapen som med de analoga: VÄLJA
VAD vi använder tillsammans i klassrummet, med en tydlig idé om VARFÖR.
På samma sätt som jag för skolarbetets del VÄLJER VAD eleverna gör på
egen hand (eller tillsammans med varandra) utanför klassrummet, med en
tydlig idé om VARFÖR.
Mitt jobb som pedagog har egentligen inte förändrats så mycket av
den digitala revolutionen. Jag jobbar precis som förut med att välja
hur vi ska driva kunskapsutveckling i klassrummet - och utanför. Det är
bara alla mina verktyg som är HELT nya. Med nya verktyg skapas nya
möjligheter och nya metoder. Men det är inget nytt för en lärare -eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar