onsdag 19 september 2012

Strukturomvandling

En sak jag blivit mer och mer övertygad om är att en god struktur är nödvändig för att skapa trygghet och frihet i arbetet tillsammans med eleverna på nätet. Att tänka igenom vilka kanaler som används, till vad de används och hur information delas effektivast och tydligast är a och o för att inte drunkna i flödet. Åtminstone för mig.

I år har jag "gått tillbaka" från hemsidan som infobas till eleverna till klassbloggar i blogger som samlingspunkt, en för varje klass. Jag tycker att jag har hittat bättre sätt att med hjälp av etiketter och widgets av olika slag skapa den tydlighet som eleverna och jag behöver, än vad jag lyckades med på min hemsida (som är en Google Site). Efter att ha börjat arbeta med Wordpress i mitt Webbstjärnebidrag inser jag att wp nog är både snyggare och kraftfullare än blogger - men å andra sidan är blogger lätt att använda för eleverna (och de bloggar ju också som en del av skolarbetet), och det är en viktig faktor när jag överväger olika alternativ. När jag nu också prövar Google Drive för gemensamma dokument, formativ bedömning osv känns också blogger bra; eleverna har ju allt" i Google (ja, och sedan kan man fundera över om DET är bra eller dåligt. Och bli krullhårig.)

Men hemsidan har legat och sett ledsen ut - jag har inte hunnit göra något åt den (och skämts över att den ligger där i cyberrymden och skräpar). Och tur är väl det, att jag inte kastat ut den - för nu ska jag göra om den. Istället för att vara sambandscentral med eleverna får den bli mitt flipp-bibliotek.

Jag inser att jag själv börjar få så pass många olika filmer att jag inte håller rätt på dem. Och så hittar jag ju fler och fler skickliga kollegors filmer som jag vill samla på och ha tillgängliga. Ett flipp-bibliotek behövs. Jag har på twitter förstått att vissa skolor och skolbibliotekarier skapar just sådana resurser, och tänker att det är alldeles lysande. Men också att det är bra att det finns olika. Vissa guldkorn kommer säkert att återfinnas i de flesta bibliotek, men sedan finns det alltid personliga favoriter och specialare som man själv tycker är omistliga och som man är helt ensam om att tycka just det om...

Just nu känns dock TIDEN som en obegriplig storhet, mest i sin besynnerliga tendens att inte räcka till. Så kanske blir det inte ordning bland filerna förrän... tja, vem vet. Men nu vet jag i alla fall vad jag vill göra. Det är en start.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar