onsdag 18 april 2012

Pedagogiskt café om surfplattor på Medioteket

Direkt från wikibygget i filmkunskap till kvällens Pedagogiska café på Medioteket. Bra grej, man samlar lärare från alla håll och bjuder in några som får visa på praktiska verktyg/möjligheter för undervisningen.

I kväll handlade det om surfplattor - och kvällen erbjöd både förtjusning och förtvivlan. I all fall blev jag både förtjust, upprymd - och djupt, djupt förtvivlad och modlös. Varför, varför, VARFÖR är det så omöjligt att mina elever ska kunna få tillgång till de möjligheter som FINNS där ute?

Jag blev nog allra mest lyrisk över de olika eboksläsare som två bibliotekarier visade mot slutet. Särskilt en, där man också kunde inbegripa andras läsningar i sin egen, genom anteckningar och samtalsmöjligheter. Ja! Boksamtal under läsningens gång! Ja, jag vill OCKSÅ jobba så med mina elever!

Och så vill jag såklart att alla mina elever ska ha tillgång till de hjälpmedel som finns för att bli bättre organiserade, för att göra text till ljud och ljud till text, för att läsa och skriva och...

Jag var också en av de som pratade på cafét, om flipfilmer förstås och hur enkelt det är att göra dem.  Några kom fram efteråt och sa att de blivit inspirerade. Det gjorde mig väldigt glad. Det är roligt att inspirera. Men just ikväll känns det som om min egen inspiration har tvärdött, att den försvann i samma bottenlösa avgrund som VolvoIT:s budgethål har skapat. Hur sjutton ska vi kunna få till vettiga redskap att jobba med? Lotto? Kanske är det det som är det jag får ha som mitt halmstrå: plötsligt händer det.

Jag hoppas det gör det snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar