onsdag 4 april 2012

Snabb återkoppling

I dag träffade jag mina elever första gången efter att de hållit sina nationella prov, den muntliga delen. Jag är väldigt nyfiken på hur de uppfattat detta prov - och ännu mer på hur de uppfattat återkopplingen, detta med de kommenterade filmerna. Så jag gjorde en snabb webbenkät via gratiseverktyget Monkey Survey. 

Själva verktyget var otroligt lättanvänt. Det fanns en rad olika frågetyper att använda, och möjlighet att i gratisversionen samla in 50 svar (vilket räcker gott för en klass på 30). Det gick snabbt att skapa enkäten, jag la den sedan som en länk på min webbplats och bad eleverna att gå in där och göra enkäten på lektionen.

Det var den lätta biten. Sen var det ju det att datorerna inte räckte till alla, att en del inte gick att logga in på, att det tog tio minuter att logga in på de som funkade, och att koncentrationsnivån faktiskt sjönk till långt under min acceptansgräns i väntetiden. Jag hade tänkt att de skulle läsa en text medan de väntade på datorerna - men det funkade faktiskt inget vidare.

Så nu har jag bara 17 svar på enkäten, och får hoppas på att det singlar in fler under kvällen... Men OM datorerna hade funkat hade detta varit ett snabbt sätt att få respons. Får återkomma om innehållet i svaren (frågorna handlade om förberedelsearbete, var de fått mest hjälp, om huvudsaklig motivation, om återkopplingen och vad som är viktigt med den).

Och i övrigt är jag ganska nervös för att sitta i TV-soffa med Anna Karin Hatt och debattera IT i morgon. Debattera? Hon och jag är väl på samma lag, det vill säga de som vill ha god tillgång på relevanta ITverktyg i skolan men som inte kan se till att de finns? Jag gissar att vi är rörande eniga. Och att TV-soffan skulle blivit diskussionslystnare med andra gäster. Hoj voj. Men som en kollega sa: vad i livet ska man göra om inte sånt som man är lite rädd för? Det är enda sättet att utvecklas...

Jag andas in djupt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar