lördag 5 maj 2012

Ett flippat klassrum har sina faser...

Två saker kan man konstatera när man ser på Mrs Tigerteach på bloggen och på youtube: det har inte varit mycket action på sistone. Inte särskilt många nya inlägg, och inte särskilt många nya filmer/genomgångar/presentationer. I bakhuvudet hör jag den försmädliga papegojan från Pippi i Söderhavet, den där som hånar kapten Efraim när han sitter fånge hos de gruvliga piraterna Blod-Svente och Jocke med kniven med ett ständigt "Är du mör nu, Knubbis?". Är flipförälskelsen över nu, och så visar det sig att det mesta återgår till det vanliga? Är jag mör nu?

Nej, faktiskt inte. Vi är bara inte i flipfas just nu.

I mina klassrum har det, sedan strax efter påsklovet, funnits en ganska stor känsla av att vi nu går från utmaning, utveckling, upplevelse, utvärdering, upprepning ... till utvärdering. Bara utvärdering. I svenska, det ämne där jag under våren flippat mest, har det varit nationella prov på längden och tvären känns det som. Och när jag ser framåt i veckorna så är det onekligen obegripligt många av mina ordinarie lektioner som "går bort", det vill säga används för annat än just svenska eller religion, och det har oftast med olika slags utvärderingar att göra. Eller prov, vad vi nu kallar´t. Och också i mina klassrum börjar det förstås summeras, göras sammanfattningar, vi ska knyta ihop säckarna. Och då är inte, som jag använder dem, flipfilmerna särskilt relevanta.

Däremot är datorerna det. Och mina stackars elever, som tålmodigt prövar sig igenom tre, fyra eller fem datorer innan de hittar en som funkar att använda på lektionen, som hjälper varandra att systerligt och broderligt dela på de elkablar som finns för att hinna spara innan nåt batteri plötsligt tvärdör, som hjälper mig att släpa datorvagnar genom korridorerna, de härdar ut. För vi är trots allt eniga om att mycket av det vi gör blir bättre, tydligare och mer relevant när vi till exempel använder ordbehandling för att skriva.

I en enda klass, där jag läser svenska B i långsam fart under två år (för att eleverna ska få ha någon svenska i trean också) har vi inte avslutningskänslan alls. Där ska vi börja skriva gemensamma texter, för att utmana skrivandet och skärpa till formuleringskonsten. Jag ska testa verktyget TitanPad - och återkommer om hur det funkar. Samt om vad eleverna skriver om Doktor Glas som idéroman. Här ska det nog bli om inte en film så i alla fall en screencast...

1 kommentar:

  1. Thank you so much for this. I'm a writer out of Le Mouret, Switzerland and what I just read here on blogger.com couldn't be said much better.
    Perusing this information kinda reminds me of
    my first roommate, Trena. He persistently kept preaching about this.

    I will definitely send these ideas to him. Pretty sure he will have a very good read.
    I appreciate you for posting this.

    My web site: pitbull

    SvaraRadera