måndag 20 februari 2012

75 minuter Geijer

- det tror man knappt är sant. Men min N3:a och jag hade 75 minuters INTENSIV diskussion om form och innehåll i Odalbonden och Vikingen - diskuterade versfötter, svenskhet, historieförfalskning, genusperspektiv, nationalism, exotism... BARA textarbete i klassrummet. För genomgången hade de redan fått, via youtube.

I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag igår kväll kände mig högst tveksam till lektionsutfallet, dels för att klippet på youtube bara rullat ungefär för en tredjedels klass, dels för att jag funderade på om vi verkligen skulle vilja ägna Geijer så mycket tid. Men i förmiddags hade klippet rullat en bra bit över elevantalet. Och när man verkligen JOBBAR med närläsning av text då tar det tid. Och man kommer långt.

Fortfarande ingen riktigt lysande lösning på hur jag får presentationer med berättarröst som funkar att lägga upp på youtube. Märker att allt som ligger på youtube ses - och ungefär hälften av det som ligger på Fronter... Det är läge att dra slutsatser där tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar