lördag 11 februari 2012

"Mina genomgångar är inte monologer utan dialoger"

Känner du igen dig? Det gör jag. Och ovanstående var ett av skälen till att jag tvekade lite inför försöket med the flipped classroom. I svenska och religion, som är mina ämnen, innehåller med självklarhet varenda genomgång en massa frågor, invändningar, associationer och utvikningar via eleverna - och jag funderade en hel del på vad som händer när man kapar den interaktionen. Blir inte alla genomgångar ÄNNU mer elfenbenstornsmässiga, om de läggs in som en lärarmonolog på youtube (låt vara med rörliga bilder...)?

Jag vet ännu inte riktigt vad jag håller på med. Det har gått 6 veckor på min fliptermin, och det är då inte mycket att yvas över. Men jag fick mig en riktig tankeställare när en av mina elever bloggade (vi använder bloggen i svenskan som ett sätt att träna reflekterat skrivande. Om vi hade datorer i skolan skulle jag be dem skriva något också under lektionstid, och så kunde vi resonera IRL om uttryck, stilnivå, val av ämne, språkliga finesser... men nu har vi ju inte det. Så de skriver hemma) följande efter den första hemföreläsningen:

"I vanliga fall har man läraren som står längst fram i klassrummet och håller föreläsningen men genom att se på den hemma mer privat så blev det mycket bättre.Dels för att det var lättare att anteckna saker som jag personligen ville skriva ner och så var det skönt när ingen avbröt med någon fråga eller när någon kom in för sent osv. (...) Det blir bättre och roligare då man kan arbeta i klassrummet med texterna och uppgifterna som vi får."

Jag tycker alltid att det är positivt med frågor och inpass. Men det kanske inte är så självklart att det alltid är det? Kanske inte vid själva genomgången, när det kan vara knepigt nog för en elev att hänga med i svängarna - och så kommer det nån annan elev med nån association som läraren glatt hänger på (för läraren har fast mark under fötterna och ser varifrån och varthän den där kommentaren syftar)...

Jag har funderat en del på det där blogginlägget och känner mig lite träffad av att kanske gärna susa iväg med de snabba, idérika och kreativa eleverna åt olika håll.

SAMTIDIGT måste ju samtalet få en plats: om det inte BLIR några frågor, associationer, inpass och protester (som det blir och kan bli under en genomgång i klassrummet) när man jobbar med hemföreläsningar, då har man definitivt tappat något viktigt. Detta är en av de saker jag ålagt mig att försöka reflektera över och hålla fokus på under terminen (som jag alltså kallar min fliptermin. So far - det kan ju bli flop också. Men inte än ;) ).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar