tisdag 7 februari 2012

PP med berättarröst

Än så länge bara tre filmade genomgångar - men desto fler PP med berättarröst.

Jag vet att många fnyser åt PP, att det är ett uttjatat och tråkigt presentationsprogram och att man helst borde använda det så lite som möjligt. Jag håller inte med.

Jo, jag håller med om att det ÄR lite trist. Ibland. Men jag tycker att fördelarna med den tydliga struktur som krävs för att en PP ska funka överväger: den strukturen är många av mina elever glada för. Man kan jobba med bilder och text, och så lägger man till sin egen röst och förklarar, skapar sammanhang, förhoppningsvis något lite "personligare" och intressantare än enbart text.

Jag ska erkänna att PP har en annan fördel också: jag HAR en hel del klart som jag använt det senaste året. Att plötsligt se till att eleverna har genomgångarna att ta till sig hemma - det är ju att skaffa sig själv OHEMULT mycket jobb. Mer än en film i veckan hinner jag inte göra. Men att lägga på berättarröst på en PP går ganska fort. Att göra en går också ganska fort - det är ju något jag kan hyfsat bra (jämfört med iMovie i alla fall).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar