tisdag 7 februari 2012

Tredje gången gillt?

Två gånger tidigare har jag startat en blogg om mitt arbete i skolan. De första två gångerna har jag efter en tids lustfullt skrivande funnit att det mått av sarkasmer som min vardag gav upphov till inte var lämpligt för vare sig mitt blodtryck eller en blogg. Så jag slutade.
Kanske går det lika illa denna gång. Sånt vet man inte. Jag ska inte sticka under stol med att jag, som lärare på en rimligt stor gymnasielärare i en större svensk stad, just kring IT-frågor och IT-strategier bär på en rätt stor frustration. Ja, staden är Stockholm. Och ja, vi har stora, illa fungerande och fantasieggande dyra IT-system. Men istället för att spy galla över detta (nåja, inte så MYCKET i alla fall?) vill jag försöka tänka och skriva över de alternativ som nu står mig till buds, när jag inspirerad av andras föredömen och utifrån egna erfarenheter och pedagogiska övertygelser vill utveckla min undervisning så att den bättre stödjer elevers lärande och kunskapsutveckling.
Så jag gör ett nytt försök, och hoppas att det reflekterande skrivandet ska hjälpa mig att se saker klarare. Kan det också vara till stöd, uppmuntran, inspiration och tröst (vilket är ett nog så viktigt inslag i lärarlivet) blir jag glad.

2 kommentarer:

  1. Hej! Är helt lycklig över din blogg! Hur hittar jag dig på twitter? Jag är rektor på gymnasiet och kommer fortsätta låta mig och mina lärare inspireras av dig! TACK!!!! Mig hittar du som rektorelsemarie på twitter

    SvaraRadera
  2. Hej Elsemarie,
    och varmt tack för glada ord! Uppskattar twitter mycket och alla nya idéer och utmaningar som jag får där. @Klycken heter jag där!

    SvaraRadera