fredag 10 februari 2012

Bäst-listor

"Förra årets bästa" - det finns hur många sådana listor som helst. Här en jag tyckte var kul att utforska: Best educational wikis of 2011. Att så många goda lärresurser ligger bara ett knapptryck bort (ja, eller två) - det är nästan magiskt. Och det gör onekligen frågan om läromedel, definitionen vad ett läromedel är, och frågan om det skulle vara bra att ha datorer i klassrummet än mer värd att diskutera. Eller hur?

Jag har för övrigt läst att företrädare för läromedelsförfattare tjoar om att det är korkat av lärare att lägga ut sina föreläsningar, presentationer etc på nätet - då får man ju inte betalt för dem. Nä. Nya tider, nya delningssätt, nya vägar. (För ordningens skull: jag skriver också läromedel, det där som kallas "böcker" och ges ut av förlag. Så jag har lika stor rätt att tjoa jag, medlem i SLLF och allt. Men jag tjoar nog hellre om andra saker. Och lärares samarbete på nätet gör inte att läroböckerna försvinner - böckerna får bara en en annan roll. Jag tror nämligen att de HAR en roll i lärprocesser och lärsituationer. Och det kostar att skapa den typen av presentationer, så de kommer inte att vara gratis (inte de välgjorda i alla fall). Sen är jag inte lika säker på att man nödvändigtvis måste använda papper att trycka dem på. Man kan läsa bra på läsplatta. Fast det förutsätter ju att man har en. Och som den som läst denna blogg vet: det har inte mina elever. Vi har inga datorer i klassrummet. Så kan det också vara i Sverige 2012.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar