onsdag 8 februari 2012

Öppet eller stängt?

Det finns mycket kring säkerhet och integritet man måste förhålla sig till när man vill jobba med/på nätet. En stor stötesten just nu är till exempel fria resurser (läs Google docs) och PUL. Malmö stad försöker skriva avtal - men det verkar just nu som om Google vill skriva med hela Europa samtidigt... och tja, det lär ju ta en stund. Innan alla instanser kommit sig igenom den beslutsprocessen alltså. I Stockholm har jag inte ens hört talas om att någon väckt frågan, inte på någon slags högre nivå i alla fall. Det kan ju bero på att jag är oinformerad. Jag har ju inte hört talas om NÅGON IT-strategisk tanke av den kalibern i min hemstad.

Men tänka måste man ju likafullt, och inte bara vad gäller elever och elevarbeten/bedömningar etc etc - man måste ju tänka kring de genomgångar man lägger ut på nätet. The flipped classroom förutsätter att de där genomgångarna finns tillgängliga. Men hur tillgängliga? Där kan man tänka olika. Så här tänker jag:

Mina elever ska ha fri tillgång till mina genomgångar. Och för PP eller prezi med berättarröst känner jag mig fullständigt obekymrad. Men filmandet är en annan sak. Det ÄR en risk med det, till exempel att illasinnade tar min film, gör om den med ny ljudfil och får mig att framstå som en fullständig idiot (eller värre) som dessutom syns i bildrutan. Det är ju ett skäl jag ofta hör mot att lägga ut bilder ( på personalen på en skola) till exempel.

Men tillgången och öppenheten är en grundbult i själva idén med the flipped classroom. Jag vill att mina elever bergsäkert ska komma åt genomgångarna. Det ÄR ofta trassel med datorer och uppkopplingar, i all fall i skolan (där vi förutom en särdeles dålig tillgång på själva datorerna också har ett fantastiskt långsamt elevdatanät, som dessutom laggar rejält åtminstone ett par gånger i veckan). Det är också ofta trassel med elevernas inloggningar till den av överheten påbjudna (men tyvärr inte finansierade) plattformen Fronter. Fronter är visserligen säkert, men lägger ofta ner, trasslar med inloggningarna och är dessutom otympligt och fult. Inte minst det senare gör mig lätt galen - men den tid det tar att försöka justera bristen på "naturligt snyggt gränssnitt", den tiden har inte jag. Jag måste lägga ut genomgångarna på det minst trassliga och mest tillgängliga sättet.

Därför har jag skapat en dold kanal på youtube. Det betyder att klipp jag lägger där inte är tillgängliga för sökning. Det är bara den som får en länk till klippet som kan se det. Det kan å andra sidan hur många som helst få. Så jag sprider länken till mina elever - och det är klart, i teorin kan ju de sprida den vidare. Men ärligt talat, vem är så himla sugen att titta på Mrs Tigerteach som tjötar om romantiken och skräck - om man inte måste? Jag tror att den risken är rätt liten trots allt, och bedömer att den risken tar jag.


Och var får eleverna länken? Ja, dels lägger jag den förstås på den påbjudna plattformen Fronter. Jag är ju tjänsteman. Men jag har också skapat en hemsida (Google sites, gratis och enkelt) som eleverna har tillgång till - den är öppen för alla, men återigen, vem orkar leta? - där jag lägger upp all information om lektioner och upplägg (som också finns på Fronter då. Tjänstemannen i mig är en nitisk liten en). Hemsidan är öppen för alla, enkel för eleverna att lägga till bland sina favoriter (hehe), de behöver inget lösenord, den är sällan driftsstörd (som Fronter ofta är)... there are no excuses. Whatsoever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar