onsdag 8 februari 2012

Och om jag hade datorer i skolan?

Lugn, jag kommer till det. Nu har jag skrivit en förfärlig massa introducerande inlägg för att ge nån slags start för det hela. Det är NU resan börjar. Och den här bloggen ska handla om the flipped classroom, om peerinstructions, om Teachometern (när den blir klar), om hur det är att jobba i stort sett helt utan tillgång till fungerande datorer i skolan, om vad man gör då, om vad man inte gör då, om vad jag HADE gjort om jag hade haft fungerande datorer i skolan, om problemet med den ojämlika tillgången på dataresurser (som är ett faktum när en del elever har en egen dator och andra har tillgång till dator bara ibland), om välsignelsen med smartphones, om smartphones förbannelse, om lärresurser på nätet, om kreativitet och lust i skolan, om papper och penna och välsignelsen därmed, om virtuella boksamtal, om boksamtal IRL, om värdet av att diskutera texter noggrant och länge, om behovet av en fungerande lärplattform, om befintliga gratisresurser som inte är tillåtna, om hur man kanske kan använda dem ändå - på ett smart sätt, UTAN att bryta mot regler och förordningar, om formativ bedömning med datorns hjälp...

Ja, det är en del jag har på hjärtat. Men Rom byggdes inte på en dag. Och den här bloggen har låååång väg att gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar