onsdag 15 februari 2012

"Får jag kolla med telefonen?"

Suck. Är inte det världens tråkigaste fråga att få - att det ska behövas att be om tillstånd för att kolla något på webben som vi undrar över i klassrummet? Och även om jag säger "Såklart, kan du göra det - å vad bra!", och vi sedan får tag på att den bok som en kille i klassen refererat till (när vi talat om slang och nya ord och Birgitta Stenberg som "hittade på" knark om narkotika) heter Apelsinmannen och inget annat, bär jag med mig frågan med ett litet gnag i magen efter lektionen.

1.  Vi för en ständig kamp, eleverna och jag, tillsammans, mot mobiliseringen. Mot mobilen som distraktion och fokusflirtare, mot mobilen som riskerar att vrida intresset från det som händer i klassrummet - människor som tänker, jobbar, växer - till helt andra saker. Och vi är (oftast) överens om att mobilen faktiskt ska BORT från handen, bänken, tanken, under de 75 minuter vi har tillsammans. "Det är bra att du säger till, för jag kan liksom inte låta bli om jag inte lägger bort den" är en rätt vanlig elevkommentar. Jag antar att jag skulle ha samma "problem" med en 1till1-lösning, till exempel med de där iPaddorna som flög mig och mina elever förbi: det är svårt att konkurrera med nätets alla möjligheter på en lektion om -lekter. Det är verkligen inte så lätt att hålla balans mellan fokus och vidvinkel i klassrumsvardagen.

2. Men SJÄLVKLART vill jag att vi snabbt ska få koll på grejer vi undrar över och inte kan lösa genast i rummet, till exempel genom att googla Stenbergs författarskap (håll med om att det är rätt oväntat att en 16årig kille har läst Apelsinmannen? Och recenserat den och skickat recensionen till Stenberg?). Och då är ju telefonen (när vi nu inte har några datorer eller så) guld värd. Och det gör mig ledsen att mina elever frågar "Får jag ta reda på...?" - att klassrummet inte för dem är en självklar plats där man just tar reda på, på alla sätt. Också med mobilen. När man kan.

3. Och så är jag ledsen över att det bara är ungefär en tredjedel av eleverna i den där klassen som kan söka via telefonen. Alla har inte smartphones (inte jag heller. Men jag har ju alltid min dator med mig på lektionen å andra sidan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar