måndag 20 februari 2012

Screenr

För den som vill lägga upp skärmbilder med röst, max fem minuter, gratis, lättanvänt och välfungerande: låt mig presentera Screenr.

Nu kan jag också lägga en PP med berättarröst på youtube - vilket betyder att jag har samma kanal för både föreläsningar och PP. Det är jag nöjd med. Och youtube har hittills verkligen fungerat bra, i den meningen att eleverna faktiskt går dit och klickar fram rullen. Jag får ju nån slags uppfattning om ungefär hur många som sett den - jag vet i alla fall hur många gånger den körts. Min känsla är att Fronter inte klår youtube vad gäller lätt-tillgänglighet. Men det är förstås svårt att säga med säkerhet. Hur som helst kan jag se på statistiken att det är många som inte är på Fronter så ofta som de borde, och att filmerna (hittills) rullat bra.

Max fem minuters presentation dock. Det är KORT tid för en människa med svada. Det är säkert MYCKET bra. Men det kommer att nog också att betyda att det blir flera presentationer på samma tema ibland - även om jag sagt mig själv att längre än 15 min ska ingen föreläsning/presentation bli. Inte när jag talar oemotsagd (i klassrummet vid en genomgång kommer ju spontana stickspår och frågor och extramaterial ständigt in... ).

Undrar om jag ska börja dela ut betyg på program jag testar? Eftersom pingvinerna är upptagna för läsningen får det bli tigrar. Alltså:

Screenr får fem tigrar (av fem möjliga). Bra början!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar