lördag 11 februari 2012

Jenny "60 Seconds Recap"

En av mina förebilder för mina hemföreläsningar om litteratur är Jenny som gör "6o Second Recap". Jag slirade in på hennes litteraturpresentationer på Youtube för nå´t år sedan, och funderade genast över hur jag skulle använda dem i min undervisning. Det fanns så mycket jag tyckte var bra!

Efter att ha börjat jobba med the flipped classroom, inser jag att det finns en hel del kopplat till dessa korta filmer som har betydelse både för hur jag tänker kring vad mina elever och jag gör, och för vad jag borde tänka på med mina hemföreläsningar. Därför detta inlägg om 60 Seconds Recap. (Ja, och längst ner förstås en länk till hemsidan. Man kan scrolla dit genast förstås). Jag tänker att det inte bara handlar om flipped classroom för mig, utan också om flipped reading med eleverna. Det hänger ihop.

1. Det viktigaste jag har att göra som svensklärare är INTE att kolla att eleverna verkligen har läst boken. Redan där kanske jag tappar några kollegor, och so it may be. Men jag är helt övertygad om att det viktigaste är att se till att så många som möjligt av dem verkligen läser den och får någon slags erfarenhet med sig av sin läsning. Och där är FÖRFÖRSTÅELSEN faktiskt avgörande. Rent krasst är det i alla fall alltid några som inte läser. En del av dem lyckas säkert lura mig att de har gjort det. Många gör det inte. Men det KAN inte vara det mest väsentliga för mig att jobba med: att skapa kontroll på genomförd läsning. Därför är det inte heller viktigt att "hålla på hemligheter" så att ingen ska kunna använda dem för att "låtsas att de läst".
     I många år jobbade jag enligt principen att "berätta så lite som möjligt inför läsningen, så att det upplevelsen blir så egen och stark som möjligt". Alltid. Visst gör jag så ibland fortfarande, med en del texter - men när vi kommer till till exempel litteraturhistoriskt motiverade läsningar (ja, för kom inte och säg att man läser den unge Werther eller Frankenstein bara ut ur det blå. Jag gör det inte. Inte mina elever heller. I alla fall inte de flesta av dem.) är jag övertygad om att upplevelsen av och samtalet kring texten blir så oerhört mycket bättre om man har en hel del med sig från start. Och här brukar jag få diskutera "spoilers" en del med mina elever. Vilket handlar om VARFÖR vi läser den unge Werther. Jag hävdar bestämt att det inte - som med mycken annan läsning kanske - handlar om att "få veta hur det går", utan om att undersöka vägen det går på. Vilket också betyder att jag inte är intresserad av att kolla om eleverna har läst boken genom att kolla om de känner till vad som händer i den. Och då kommer 60 Seconds Recap in: med analys av handling, motiv, karaktärer, symboler - INFÖR läsningen.
    Hur många har inte haft det där härliga samtalet med elever efter ett boksamtal om en gemensamt läst roman där eleven säger "efter att vi pratade om den i skolan förstår jag mycket mer av vad det var som hände och vad det betydde. Boken är ju riktigt bra, nu efteråt!". Och det är rysligt roligt. På sitt sätt. Men hur roligt vore det inte om det faktiskt var så att eleven förstod saker och ting under läsningen, så att det gemensamma samtalet kunde börja på en högre nivå från start? Här ser jag parallellen med the flipped classroom: på samma sätt som det handlar om att ge eleverna genomgångarna hemma, så att vi kan arbeta praktiskt med själva uppgifterna och analysen som genomgången ska leda till i skolan, på samma sätt är arbetet med 60 Seconds Recap-genomgångarna i förväg ett sätt att göra så att vi kan diskutera litteraturen på ett helt annat sätt när vi har läst den. Med böckerna i högsta hugg, med citaten som haglar och åsiktsstormar om vad som stämmer och inte stämmer i föregivna analyser och tolkningar.
      Flipped reading - funkar bra hittills. 

2. Jo, Jenny kan vara lite i raskaste laget, och det är lite klämkäckt ibland. Men, handen på hjärtat, hur många av oss är inte alltför ofta för långsamma och träiga - och hur mycket bättre är det? Hon har några filmsnuttar som handlar om att göra 60 Seconds Recap som handlar om vikten av att sovra och att välja för att koncentrera. Jag TROR att de filmerna är gjorda för att elever ska kunna  göra sina egna varianter på litteraturanalyser på film. Det är i alla fall vad jag skulle be dem göra - om jag hade datorer till dem. Helst Macar, eftersom iMovie är så attans enkelt att jobba med. Perfekt redovisning av en bok: 4 60 Seconds Recap med innehåll: karaktärer, handling, teman och symboler. Till exempel. Och sannolikt skulle de tycka att det var kul att titta på varandras redovisningar också.

Jag försöker använda hennes sätt att tänka i mina genomgångar. Som INTE är några 60 seconds, utan nånstans 8-15 minuter. Men 15 är ett max har jag bestämt. För mig själv. (Och förvisso: jag är INTE en variant av "Jenny 60 Seconds Recap". Inte så ung, inte så snärtig, överhuvudtaget en helt annan sort. Och jag tror att det kan fungera så också).

3. Om jag inte bara hade datorer till mina elever utan fick önska mig nåt ännu mer: då skulle jag önska mig en liten inspelningsstudio i skolan. Enkelt, men med nån slags ljus och bakgrund och nån kamera eller nåt. Jag tror inte att det behöver vara så märkvärdigt, men det skulle vara enkelt att ha ett ställe att bara pila in i när det är dags att göra en hemföreläsning i den mer "berättande" stilen. PP med berättarröst, som jag ofta också gör, funkar ju ändå...


Här är en sida värd att använda! 60 Second Recap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar