onsdag 8 februari 2012

Om jag hade datorer i skolan 9 feb

Under två dagar har min etta jobbat med olika aspekter av sex och samlevnad: det har varit sexualitetens biologi, sexualitet i konsten, språk och kön, normativitet, killgrupper, tjejgrupper... ett digert program under två dagar. Nu följer en och en halv dags arbete i grupp med att lyfta någon av de viktiga frågor vi arbetat med och omforma den i en "kampanj" för unga  (interfolierat med lite extramatte eftersom det varit struligt med matematikvikarier). Arbete i en dryg arbetsdag, redovisning fredag eftermiddag.

OM jag hade haft datorer i skolan hade jag lagt upp morgondagen som följer:
*gemensam start med fokus på uppgift, slutmål och tidsramar, påminnelse om bildrättigheter och källhänvisningskrav.
*max 30 minuter arbete i gruppen för val av fråga att göra kampanj kring
*max 30 minuter för diskussion om och val av redovisningsform (film, glogster, bildspel) i gruppen
En timme matte
Fram till lunch: söka material på olika ställen (en hel del på webben gissar jag). Jag finns för handledning i klassrummet hela tiden och kan diskutera siter, upplägg, bolla idéer och avstyra vansinnen.

Efter lunch: Fortsatt handledning i klassrummet - Glogster, iMovie, PP och Prezi i full rulle.


Men nu har jag inga datorer. Jag har KANSKE 16 datorer som funkar i ca 45 minuter (batterilängd) på för- respektive eftermiddag. Ingen av dessa datorer har webkamera. Ingen är förresten en mac, så iMovie kan man skippa. Jag kommer att råda mina elever att söka effektivt i de 45 minuter de har på resp sida lunchen.

Sedan tror jag på följande scenario: De som ska göra en PP eller Prezi kommer att vilja gå hem. Glogster är det nog ingen som törs sig på, för det har vi inte jobbat med tillsammans. Och jag kan ju inte guida och hjälpa dem när det inte finns några datorer i klassrummet. De som ska göra klassiska planscher stannar i bildsalen (som vi har tillgång till). Där finns också två datorer som det kommer att bli rätt mycket slagsmål om för att hämta bilder, skriva t etc.
         Jag kommer att vara tveksam till hemgåendet för bildspelsjobbarma, och försöka hitta några lediga datorer i korridorerna. Det kommer att vara svårt eftersom i stort sett hela skolan jobbar i projekt just nu, och det är kö på datorerna. Jag kommer att försöka argumentera för att det finns en hel del att vinna i att ha mig som bollplank när man jobbar. Det är få som kommer att tro på det. Jag kommer att låta eleverna gå hem för att jobba efter att de redovisat vad, var och varför. De kommer att jobba på egen hand, och jag blir inte en resurs i deras jobb.

Vad hade vi vunnit med datorer i skolan? Jag hade hade kunnat vara handledare i såväl sökning, sovring som sammanställning. Vi hade kunnat diskutera olika lösningar på uppgiften under gång. Jag hade kunnat hjälpa ovana att hantera olika presentationsmöjligheter, som Glogster eller prezi eller PP.

Det blir inte nödvändigtvis sämre med papper, penna, sax och egna illustrationer än med Glogster. Det kan hända att 45 min informationssökning räcker (för inte kommer man på grejer under gång...?). De kanske ändå inte hade lyssnat på mina råd och dåd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar